Charakteristika ŠVP
Zaměření školy:
Naše škola chce poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání. V ročnících na 1. a 2. stupni věnujeme více hodin našemu mateřskému jazyku jako nejdůležitějšímu pilíři vzdělání, které umožní našim žákům pokračovat ve studiu, v učebních oborech a i během svého života se dále zdokonalovat. V průběhu devítileté docházky žáků začleňujeme do výuky průřezová témata formou školních projektů.
Výchovné a vzdělávací strategie:
Představují společné postupy, které vedou k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků.
Kompetence k učení – klademe důraz na čtení s porozuměním, porovnávání, posuzování a na pozitivní vztah k učení.
Kompetence k řešení problému – žáci vyhledávají a třídí informace, rozpoznávají a chápou problémy, využívají tvořivé myšlení, kritický úsudek.
Kompetence komunikativní – vedeme žáky ke správné formulaci myšlenek, naslouchání druhým lidem, ke schopnosti diskutovat, argumentovat. Ke komunikaci a informovanosti ve škole využíváme školní časopis. Podporujeme přátelské vztahy mezi třídami, starší žáci vyrábí pro budoucí prvňáčky drobné dárky.
Kompetence sociální a personální – vedeme žáky k ohleduplnosti, k respektování různých hledisek a názorů a podporujeme jejich sebedůvěru. Během vyučování využíváme skupinovou práci, vzájemnou pomoc při učení. Vedeme žáky k respektování školních pravidel, učíme je odmítat vše, co narušuje dobré vztahy.
Kompetence občanské – vedeme žáky k odmítání útlaku, hrubého zacházení, ke schopnosti vcítit se do situace druhého, aktivně se zapojit do kulturního dění a sportovních aktivit. Klademe důraz na ekologické myšlení a jeho využití v projektech.
Kompetence pracovní – motivujeme k aktivním činnostem v oblastech Svět práce. Pomáháme žákům poznat reálné možnosti v oblasti profesní orientace. Nabízíme zájmové útvary, vhodné volitelné předměty a exkurze.
Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:
Za žáky se specifickými vzdělávacími potřebami jsou považováni žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, vývojovými poruchami učení, a chování), žáci se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením,, dlouhodobým onemocněním) a žáci se sociálním znevýhodněním (z kulturně odlišného nebo sociálně znevýhodňujícího prostředí).
Žáci, u kterých se projevují příznaky některé z vývojových poruch, jsou se souhlasem rodičů vyšetřeni v pedagogicko psychologické poradně. Na základě doporučení poradny zařazujeme žáka do reedukační péče. Na 1. stupni žáci mohou navštěvovat dyslektický kroužek (1 hodina týdně), na 2. stupni mohou žáci navštěvovat doučování z českého jazyka (popřípadě z matematiky) 1 hodina týdně. Žáci mají vypracován individuální vzdělávací plán, kde jsou uvedeny závěry a doporučení z vyšetření v poradně, způsob hodnocení, metody a formy práce se žákem, potřebné pomůcky.
Základní pravidla pro práci se žáky se specifickými poruchami učení:
- individuální přístup
- umožnit používat potřebné kompenzační pomůcky
- zohlednit druh a míru postižení, nebo znevýhodnění při klasifikaci
- podporovat nadání a talent žáka (najít v čem je žák úspěšný)
- zkvalitňovat připravenost učitelů pro práci s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
- pravidelně spolupracovat s rodiči (nabídnout pomoc, snažit se poradit)
Vzdělávání žáků s poruchami chování
Jedná se o žáky hyperaktivní, hypoaktivní, nebo žáky s výchovnými problémy, kteří nerespektují základní normy společenského chování, jsou nepřizpůsobiví, impulsivní, popřípadě snadno unavitelní.
Vzdělávání těchto žáků probíhá na 1. i 2. stupni formou individuální integrace. Učitel musí se žáky stanovit přesná pravidla chování a způsob komunikace ve třídě i mimo vyučování. Učitel musí důsledně vyžadovat plnění stanovených pravidel chování.
V procesu vytváření klíčových kompetencí je nutné klást zvýšený důraz na samostatné rozhodování, kritické myšlení (i sebekritiku), jednání bez podléhání manipulacím, výchovu k práci i ke spolupráci.
Cílem je získat ke spolupráci rodiče.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Vycházíme ze zákona č. 561/2004, vyhlášky č. 73/2005 a RVP ZV, kapitoly č. 8, zde jsou popsány možnosti a podmínky pro rozdělování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním:
Do této skupiny patří žáci, kteří pocházejí z prostředí sociálně, kulturně a jazykově odlišného. Hlavním problémem při jejich vzdělávání často bývá nedostatečná znalost českého jazyka.
Podmínky pro vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním:
- individuální nebo skupinová péče
- odpovídající formy a metody práce
- specifické učebnice a materiály
- spolupráce s odborným pracovištěm
- vytváření příznivých podmínek pro výuku tak, aby byly zohledněny zájmy, zkušenosti a potřeby žáků
Vzdělávání žáků mimořádně nadaných:
Mimořádně nadaní žáci mají specifické vzdělávací potřeby, proto je třeba vytvářet pro ně vhodné podmínky ve škole i v rodině. Pomoc při péči o mimořádně nadaného žáka mohou se souhlasem rodičů poskytnout pedagogicko – psychologické poradny. Mimořádně nadaný žák:
- je bystrý, vnímavý, chápe souvislosti
- má bohatý, aktivní slovník, vyjadřování
- má vynikající paměť
- vytváří vlastní postup řešení úloh
- rychle se orientuje v učebních postupech
- má zálibu v řešení problémových úloh
- má důvěru sám v sebe
- ostře vnímá pravidla a rozpory
Podmínky vzdělávání žáků mimořádně nadaných:
- individuální vzdělávací plán
- doplnění, rozšíření a prohloubení učiva
- zadávání specifických úkolů
- zapojení do samostatných rozsáhlých projektů
- vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech
- účast ve výuce některých předmětů ve vyšším ročníku
- přestup do vyššího ročníku